Sposoby na zaparcia w ciąży

zaparcia w ciąży

Zaparcia, definiowane jako wypróżnianie się rzadziej niż trzy razy w tygodniu, są częstą przypadłością ciężarnych. Leki na zaparcia rozrzedzają stolec i ułatwiają jego przesuwanie się, jednak zaparć można uniknąć, jeśli wprowadzimy zmiany w stylu życia.

Nawet jedna trzecia kobiet ciężarnych cierpi na zaparcia. Biorąc pod uwagę, że zaparcia dotyczą 7% populacji ogólnej w tym samym wieku, widoczna jest tendencja, że ciąża zwiększa ryzyko zaparć. Dlaczego tak się dzieje?

Jedną z głównych przyczyn zaparć w ciąży jest naturalny wzrost progesteronu. Hormon ten powoduje spadek aktywności mięśni gładkich jelita grubego i, co za tym idzie, większy czas tranzytu jelitowego. W miarę wzrostu poziomu estrogenów i progesteronu w czasie ciąży, efekt ten jest coraz silniejszy, dlatego też zaparcia pojawiają się najczęściej w drugim i trzecim trymestrze ciąży.

Co może pomóc na zaparcia?

  1. Picie dużej ilości wody.

Dobre nawodnienie to podstawa. Rozpoczynaj dzień od wypicia szklanki wody. Jeśli lubisz, spożywaj również kompoty. Kawa i herbata nie nawadniają.

  1. Zwiększenie ilości spożywanego błonnika.

Wybieraj produkty, które zawierają dużo błonnika, takie jak owoce, warzywa, zboża, rośliny strączkowe. Wykazano, że błonnik rozrzedza stolec, ponieważ praktycznie nie jest trawiony przez organizm i absorbuje wodę. Dzienne spożycie błonnika powinno wynosić około 20-35 gramów.

  1. Włączenie aktywności fizycznej do naszej codziennej rutyny.

Bycie aktywną pomaga w zapobieganiu zaparciom. Ruch sprzyja lepszemu przemieszczaniu się zawartości jelit. Jeśli do tej pory nie uprawiałaś regularnie sportu i zastanawiasz się, jaka aktywność fizyczna będzie dla Ciebie odpowiednia, najbardziej bezpieczne formy aktywności to joga, pilates, pływanie i spacery.

  1. Właściwy dobór suplementów.

Zaparcia mogą być też spowodowane suplementacją żelaza. Chociaż żelazo jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym w ciąży, jego nadmiar może przyczynić się do zaparć. Możliwe, że jeśli potrzebujesz suplementacji żelaza, będziesz musiała również zażywać lek na zaparcia. Skonsultuj to z lekarzem.

Mamy nadzieję, że skorzystasz z powyższych rad zanim sięgniesz po środki przeczyszczające. Zmiana stylu życia, sposobu odżywiania i włączenie ruchu do codziennych aktywności nie tylko może pomóc Ci w pokonaniu doraźnego problemu zaparć, ale jest też inwestycją w zdrowie na dłuższą metę.

You May Also Like

About the Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *